Odpowiedzi na te – i inne pytania – można uzyskać podczas warsztatów odbywających się w ramach ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej skierowanej do środowiska medycznego i rodziców noworodków, której drugi etap rozpoczyna się we wrześniu. Fizjoterapeuta Paweł Zawitkowski, senselierka Marta Siembab, psycholog dr Julita Wojciechowska i ekspertka marki JOHNSON'S® Agnieszki Machnio podzielą się swoją wiedzą o wielozmysłowej stymulacji najmłodszych we Wrocławiu (16.09 i 17.09.), Gdańsku (21.09. i 22.09.) i Warszawie (26.09. i 27.09.). Warsztaty są częścią akcji społecznej na rzecz multisensensorycznego rozwoju dzieci JOHNSON'S® So Much More™, opartej o wyniki międzynarodowych badań potwierdzających wyjątkowy wpływ stymulacji zmysłowej na najwcześniejszych etapach życia. Do tej pory w kampanii wzięło udział prawie 450 położnych i 150 rodziców. Wstęp na szkolenie jest bezpłatny.
Cztery laboratoria zmysłów
Dlaczego warto dostarczać dziecku wielu doznań zmysłowych? Jaki wpływ na rozwój emocjonalny, fizyczny i społeczny mają codzienne rytuały? O korzyściach płynących z multisensorycznej stymulacji mówi akcja społeczna na rzecz wielozmysłowego rozwoju najmłodszych JOHNSON'S® So Much More™, która rozpoczęła się w maju 2016 roku. Do współpracy zaproszeni zostali niezależni eksperci – senselierka Marta Siembab, fizjoterapeuta Paweł Zawitkowski i psycholożka dr Julita Wojciechowska. Specjalne warsztaty z zakresu pielęgnacji skóry przeprowadza również wieloletnia ekspertka marki Agnieszka Machnio. Do tej pory spotkania odbyły się w pięciu polskich miastach – Poznaniu, Szczecinie, Łodzi, Krakowie i Katowicach. Wzięło w nich udział łącznie prawie 600 osób. Po wakacyjnej przerwie startuje drugi etap profesjonalnych szkoleń – z wiedzy ekspertów z zakresu wielozmysłowości skorzystać będą mogli mieszkańcy Trójmiasta, Wrocławia i Warszawy.
W każdym mieście spotkanie rozpocznie wykład wprowadzający do akcji społecznej na rzecz wielozmysłowego rozwoju dzieci JOHNSON'S® So Much More™, podczas którego o wynikach badań opowie wieloletnia ekspertka marki Agnieszka Machnio. Przeprowadzi ona również jeden z warsztatów - pracownię „Laboratorium JOHNSON'S®”, w której pokaże w jaki sposób podczas pielęgnacji dbać o skórę niemowlęcia:
- Mało kto wie, że skóra dziecka donoszonego zaraz po porodzie, choć dość dobrze wykształcona, nadal się rozwija. Proces ten trwa nieprzerwanie aż do czasu, kiedy dziecko kończy pierwszy rok życia. Rodzice często borykają się z rożnymi niedoskonałościami na skórze dziecka. Jednak większość zmian, które obserwujemy w tym czasie, to naturalne zmiany skórne, które są efektem adaptacji skóry do nowego otoczenia, zwłaszcza w okresie noworodkowym. Właściwa pielęgnacja z reguły wystarcza, aby skóra prawidłowo rozwijała się w swoim tempie – mówi ekspertka marki JOHNSON’S® Agnieszka Machnio, która jest również naczelną magazynu „W czepku urodzone” – magazynu skierowanego do środowiska położniczego w całej Polsce.
Fizjoterapeuta specjalizujący się w terapii neurorozwojowej, oddechowej i jedzenia Paweł Zawitkowski poprowadzi z kolei warsztat pt. „Kąpiel – eksplozja zmysłów”. Pokaże, że kąpiel niemowlęcia to oczyszczanie nie tylko w wymiarze higienicznym, ale przede wszystkim duchowym. Ten codzienny rytuał ma ogromne znaczenie komunikacyjne i emocjonalne – jednak trzeba wykonywać go umiejętnie. Pierwsze obmycia noworodków w szpitalu są równie istotne jak rutynowe wieczorne zabiegi pielęgnacyjne przeprowadzone przez rodziców.
Pierwsza polska senselierka, ekspert wiedzy związanej ze zmysłem węchu i zjawiskiem zapachu Marta Siembab przekłada język zmysłów na praktyczne rozwiązania. Z tego powodu podczas warsztatu „Węch – wielka mapa świata” pokaże uczestnikom jak prawidłowo pielęgnować dziecięcą wrażliwość sensoryczną. - Zmysł węchu budzi się jako pierwszy i znika jako ostatni. Dziecko odczuwa zapachy już sześć miesięcy przed narodzinami, stykając się z molekułami z pożywienia matki. Kiedy przyjdziemy na świat, zapach matczynego ciała i smak mleka na zawsze wpiszą się w naszą wewnętrzną nawigację sensoryczną. Dzięki zapachom żyjemy, czujemy, dobieramy się w pary. Zmysł węchu koduje emocje, przechowuje wspomnienia. Wiedza o tym, jak działa zapach to prosty, organiczny sposób na odczuwanie szczęścia – wyjaśnia ekspertka.
Z kolei psychologiczne podejście do wielozmysłowości zaprezentuje podczas warsztatu „Zmysły – rozwojowe okno na świat” dr Julita Wojciechowska: - Do poznawania rzeczywistości od początku poza zmysłami dziecko potrzebuje także drugiego człowieka – doświadczeń przeżywanych w bliskim, pełnym szacunku kontakcie. Tak rozumiane doświadczenia zmysłowe stają się podstawą kształtujących się przekonań na temat świata, innych ludzi i samego siebie. Będą ważnym elementem rozwoju poznawczego, społecznego, emocjonalnego i komunikacyjnego, a także budowania kompetencji kluczowych dla całego życia, takich jak poczucie bezpieczeństwa, autonomii, inicjatywy. Wszystko, co dziecko słyszy, widzi i odczuwa całym ciałem, będąc w kontakcie z drugim człowiekiem, składa się na to, jaką staje się osobą. W tym sensie, trochę metaforycznie można powiedzieć, że zmysły od początku stają się naszym rozwojowym oknem na świat, a drugi człowiek pomaga odkrywać, nazywać, interpretować, odczuwać, ale i stwarzać to, co za oknem. Mamy zatem, jako dorośli, niezwykłą rolę do spełnienia i warto mieć jej świadomość – mówi psycholożka, adiunkt na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza i autorka wielu naukowych publikacji.
Marka JOHNSON’S® Baby promuje holistyczne podejście do rozwoju dziecka, w którym ważnym elementem jest codzienna pielęgnacja. Program akcji społecznej na rzecz wielozmysłowego rozwoju dzieci JOHNSON'S® So Much More™ skierowany jest do osób, które zawodowo zajmują się opieką nad noworodkami: położnych, pediatrów, doul i innych przedstawicieli środowiska medycznego oraz rodziców noworodków lub właśnie oczekujących na potomstwo. Wyniki badań, na których opiera się kampania, mogą skutecznie pomóc im w codziennej pracy i kontaktach z najmłodszymi.